top of page

BRAK ABSOLUTORIUM DLA WÓJTA – CO OZNACZA?

  • Zdjęcie autora: Drozd & Pięta
    Drozd & Pięta
  • 6 cze
  • 4 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 12 sie

Rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) absolutorium to wyłączna kompetencja rady gminy (art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm. – dalej „u.s.g.”.)


Jak wynika z powyższego przepisu, rada gminy (miasta) może nie udzielić wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) absolutorium. Oczywiście jest to obwarowane wieloma warunkami, których spełnienie umożliwia radzie obiektywne nieudzielenie wójtowi absolutorium. O kwestii nieudzielenia absolutorium pisaliśmy na Portalu w artykule – Podstawy nieudzielenia wójtowi absolutorium.


Co zatem, gdy rada prawidłowo i skutecznie nie udzieli wójtowi absolutorium za poprzedni rok?


Zgodnie z art. 28a ust. 1 u.s.g.,  uchwała rady gminy w sprawie nieudzielenia wójtowi absolutorium, podjęta po upływie 9 miesięcy od dnia wyboru wójta i nie później niż na 9 miesięcy przed zakończeniem kadencji, jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania wójta. Przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia wójtowi absolutorium rada gminy zapoznaje się z wnioskiem i opinią, o których mowa w art. 18a ust. 3 u.s.g.


Nieudzielenie absolutorium dla wójta

Przywołany powyżej art. 18a ust. 3 stanowi, że komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.


Zatem konsekwencją nieudzielenia absolutorium dla wójta może być rozpoczęcie procedury zmierzającej do przeprowadzenia referendum w sprawie jego odwołania.


Z kolei w myśl art. 28a ust. 3 u.s.g., rada gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta z uwagi na brak absolutorium,  na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia wójtowi absolutorium.


Przed podjęciem uchwały, rada gminy musi zapoznać się z opinią regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały rady gminy o nieudzieleniu wójtowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień wójta.

Uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta, rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu imiennym.


Zatem podsumowując, podjęcie uchwały dotyczącej przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania wójta wymaga:

  • podjęcie uchwały w sprawie nieudzielenia absolutorium w okresie po upływie 9 miesięcy od dnia wyboru wójta i nie później niż na 9 miesięcy przed zakończeniem kadencji;

  • upływu 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia wójtowi absolutorium;

  • zapoznania się z opinią regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały rady gminy o nieudzieleniu wójtowi absolutorium;

  • wysłuchania wyjaśnień wójta;

  • uzyskania bezwzględnej większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu imiennym.


Istotnym jest to, że w przypadku nieudzielenia absolutorium, odmiennie niż przy wotum zaufania, nie obowiązuje wymóg dwukrotności. Mianowicie, każdorazowe (w każdym roku) podjęcie uchwały o nieudzieleniu absolutorium uprawnia radę gminy (miasta) do podjęcia inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania wójta (burmistrza, prezydenta miasta).


Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz. U. z 2025 r. poz. 472), uchwałę rady gminy o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta (burmistrza, prezydenta miasta) przewodniczący rady gminy przekazuje komisarzowi wyborczemu (art. 24a ust. 1).


Z kolei komisarz wyborczy wydaje postanowienie o przeprowadzeniu referendum w ciągu 14 dni po upływie terminu do stwierdzenia nieważności uchwały przez wojewodę w trybie art. 91 u.s.g. (30 dni od dnia doręczenie uchwały wojewodzie) albo w ciągu 14 dni od dnia otrzymania orzeczenia o oddaleniu lub odrzuceniu przez sąd administracyjny skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody unieważniające uchwałę (art. 24a ust. 2).

 

Jednocześnie na rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody unieważniające uchwałę rady gminy o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta (burmistrza, prezydenta miasta) radzie gminy służy skarga do sądu administracyjnego w terminie 14 dni od dnia otrzymania rozstrzygnięcia nadzorczego. Sąd administracyjny rozpatruje skargę w terminie 14 dni od dnia jej zgłoszenia. Skargę kasacyjną wnosi się w terminie 14 dni (art. 24a ust. 3).

 

Zgodnie z art. 25 ustawy o referendum lokalnym, postanowienie komisarza wyborczego o przeprowadzeniu referendum zawiera:

  • termin przeprowadzenia referendum;

  • wzór i treść karty do głosowania;

  • kalendarz czynności związanych z przeprowadzeniem referendum.

 

W przypadku referendum lokalnego istotną kwestią jest frekwencja, która determinuje jego skuteczność.

W tym zakresie, co od zasady, referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania. Jednak w przypadku referendum w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego pochodzącego z wyborów bezpośrednich, będzie ono ważne w przypadku, gdy udział w nim wzięło nie mniej niż 3/5 liczby biorących udział w wyborze odwoływanego organu (art. 55 ust. 1 i 2).


Warto dodatkowo zwrócić uwagę na przepis art. 67 ust. 3 ustawy o referendum lokalnym, zgodnie z którym jeżeli w ważnym referendum o odwołanie wójta (burmistrza, prezydenta miasta), przeprowadzonym na wniosek rady gminy z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium, przeciwko odwołaniu wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oddano więcej niż połowę ważnych głosów, działalność rady gminy ulega zakończeniu z mocy prawa.


Przepis ten wyłącza ogólną zasadę negatywnych konsekwencji dla rady gminy (miasta) w przypadku nieudanego odwołania wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w drodze referendum z przyczyn nieudzielenia absolutorium. Jest to zatem również i w tym aspekcie odmienna regulacja niż w przypadku wotum zaufania, gdzie nieudane odwołanie wójta powoduje zakończenie z mocy prawa działalności całej rady.


Zainteresował Cię ten temat, masz wątpliwości lub pytania, a może potrzebujesz profesjonalnego wsparcia? Zapraszamy do kontaktu - Grzegorz Drozd, radca prawny, wspólnik w Kancelarii Drozd & Pięta.


 
 
 

Komentarze


Zawsze bądź na bieżąco...

Zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter.

Wszelkie treści zawarte na stronie mają charakter wyłącznie edukacyjno-informacyjny i nie stanowią porady prawnej. Stan prawny zamieszczanych treści jest aktualny na dzień ich udostępnienia na stronie. Drozd & Pięta Kancelaria Radców Prawnych s.c. z siedzibą we Wrocławiu nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie jakichkolwiek informacji zawartych na stronie bez wcześniejszej konsultacji prawnej z pracownikami Kancelarii.

Dziękujemy za subskrypcję!

Administratorem danych osobowych jest Drozd & Pięta Kancelaria Radców Prawnych s.c. z siedzibą we Wrocławiu. Wyrażając chęć subskrybowania Newslettera akceptujesz Regulamin Newslettera oraz zasady przetwarzania danych osobowych, określone w polityce prywatności.

© 2024 Drozd & Pięta. Powered and secured by Wix

bottom of page