top of page

BUDYNKI UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ, W KTÓRYCH ZAPEWNIA SIĘ BUDOWLE OCHRONNE

  • Zdjęcie autora: Drozd & Pięta
    Drozd & Pięta
  • 12 sie
  • 3 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 21 sie

Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907), w budynkach użyteczności publicznej zapewnia się budowle ochronne, jeżeli jest to uzasadnione potrzebą zapewnienia miejsc schronienia oraz możliwe ze względu na występujące w budynku rozwiązania techniczno-budowlane.


Jednocześnie ustawodawca dopuścił odstąpienie od zapewnienia budowli ochronnej w budynku użyteczności publicznej, jeżeli schronienie przebywających w nim osób zapewnia zlokalizowana w pobliżu inna budowla ochronna (ust. 2).


Jak stanowi art. 89 ust. 1 w/w ustawy, za budowle ochronne uznaje się wyłącznie obiekty budowlane, które spełniają albo po przebudowie lub dostosowaniu mogą spełniać warunki techniczne, warunki techniczne użytkowania i warunki techniczne usytuowania, konieczne dla zapewnienia funkcji obiektu zbiorowej ochrony.


Budowla ochronna

Na podstawie art. 93 ust. 3 ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej, ustawodawca przekazał upoważnienie ustawowe Radzie Ministrów do określenia w drodze rozporządzenia, szczegółowych warunków wyznaczania budynków użyteczności publicznej, w których zapewnia się budowle ochronne, mając na uwadze konieczność zapewnienia odpowiedniej ilości miejsc w budowlach ochronnych oraz okoliczności, w których można odstąpić od zapewnienia budowli ochronnej w budynku użyteczności publicznej.


W dniu 6 sierpnia 2025 r. w Dzienniku Ustaw zostało ogłoszone rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków wyznaczania budynków użyteczności publicznej, w których zapewnia się budowle ochronne (Dz. U. poz. 1070), które stanowi realizację powyższego upoważnienia ustawowego.


Zgodnie z § 1 rozporządzenia, budynkiem użyteczności publicznej, w którym organ ochrony ludności wyznacza budowlę ochronną, jest budynek posiadający co najmniej jedną kondygnację podziemną.


Ponadto, określono cztery kategorie budynków, które zostały zakwalifikowane jako te, w których wyznacza się budowlę ochronną, a mianowicie:

  • przeznaczone w całości lub w części na potrzeby:

    - administracji publicznej lub wymiaru sprawiedliwości, w którym swoją siedzibę ma organ administracji publicznej lub wymiaru sprawiedliwości, z wyłączeniem budynków zlokalizowanych na terenach zamkniętych określonych decyzją Ministra Obrony Narodowej, w których nie są realizowane zadania użyteczności publicznej,

    - szpitala, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 450, 620 i 637);

    - stale użytkowane w całości lub w części przez podmioty ochrony ludności, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1–36 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej;

  • w których może przebywać więcej niż 50 osób:

    - przeznaczone na potrzeby działalności leczniczej, pomocy społecznej, nauki, szkolnictwa wyższego, oświaty lub wychowania,

    - biurowe,

    - przeznaczone na potrzeby kultury, turystyki lub sportu;

  • inne niż wymienione w pkt 1 i 2 budynki użyteczności publicznej lub ich części, w których może przebywać więcej niż 100 osób lub które mają powierzchnię przekraczającą 2500 m2.


Rozporządzenie określa również przesłanki, których zaistnienie powoduje, że w budynku użyteczności publicznej organ ochrony ludności nie wyznacza się budowli ochronnej. W myśl § 2 rozporządzenia, przesłankami tymi są:

  • nie ma możliwości spełnienia wymagań określonych dla budowli ochronnych, o których mowa w art. 89 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej; 

  • nie ma potrzeby zapewnienia określonej liczby miejsc schronienia w schronie albo ukryciu;

  • brak ekonomicznej zasadności inwestycji, która jest niezbędna w celu zapewnienia schronu albo ukrycia; 

  • istnieje nieakceptowalne ryzyko związane z potencjalnymi sytuacjami awaryjnymi lub katastroficznymi, takimi jak awarie przemysłowe lub katastrofy naturalne, które mogą oddziaływać na bezpieczeństwo osób przebywających w schronie albo ukryciu;

  • istnieje możliwość zapewnienia schronienia użytkownikom budynku użyteczności publicznej w budowli ochronnej znajdującej się w odległości nieprzekraczającej 500 metrów, mierzonej po przewidywanych drogach poruszania się ludzi, od wyjść z budynku użyteczności publicznej do wejścia do obiektu budowlanego, w którym zapewniono budowlę ochronną;

  • budynek użyteczności publicznej znajduje się w posiadaniu jednostki przewidzianej do militaryzacji lub zmilitaryzowanej, z wyłączeniem jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

Wystarczającym będzie spełnienie choć jednej z powyżej wymienionych przesłanek.


Rozporządzenie wjedzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, a więc 21 sierpnia 2025 r.

Zainteresował Cię ten temat, masz wątpliwości lub pytania, a może potrzebujesz profesjonalnego wsparcia? Zapraszamy do kontaktu - Grzegorz Drozd, radca prawny, wspólnik w Kancelarii Drozd & Pięta.

 
 
 

Komentarze


Zawsze bądź na bieżąco...

Zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter.

Wszelkie treści zawarte na stronie mają charakter wyłącznie edukacyjno-informacyjny i nie stanowią porady prawnej. Stan prawny zamieszczanych treści jest aktualny na dzień ich udostępnienia na stronie. Drozd & Pięta Kancelaria Radców Prawnych s.c. z siedzibą we Wrocławiu nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie jakichkolwiek informacji zawartych na stronie bez wcześniejszej konsultacji prawnej z pracownikami Kancelarii.

Dziękujemy za subskrypcję!

Administratorem danych osobowych jest Drozd & Pięta Kancelaria Radców Prawnych s.c. z siedzibą we Wrocławiu. Wyrażając chęć subskrybowania Newslettera akceptujesz Regulamin Newslettera oraz zasady przetwarzania danych osobowych, określone w polityce prywatności.

© 2024 Drozd & Pięta. Powered and secured by Wix

bottom of page