NOWELIZACJA USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH
- Drozd & Pięta

- 3 lip
- 3 minut(y) czytania
Zaktualizowano: 15 lip
W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów umieszczono (30 czerwca 2025 r. ) projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (numer projektu UD252).
Jak możemy przeczytać w zakresie celów projektu ustawy, zmiany będą ukierunkowane na zwiększenie skuteczności, przejrzystości i sprawiedliwości systemu gospodarowania odpadami komunalnymi poprzez wprowadzenie rozwiązań, które odpowiadają na realne potrzeby jednostek samorządu terytorialnego, mieszkańców oraz innych uczestników systemu, a także umożliwiają osiągnięcie celów wyznaczonych przez politykę unijną oraz Krajowy Plan Gospodarki Odpadami 2028.
Projekt ustawy jest odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez jednostki samorządu terytorialnego (JST), mieszkańców i pozostałych interesariuszy, w szczególności dotyczące niewystarczających narzędzi umożliwiających skuteczne egzekwowanie selektywnej zbiórki odpadów, niewystarczającego katalogu zwolnień i ulg, a także ograniczonych możliwości reagowania przez gminy na uchylanie się od obowiązków przez właścicieli nieruchomości.

Projekt nowelizacji ustawy ma zakładać:
uelastycznienie naliczania opłat za gospodarowanie odpadami, co ma motywować mieszkańców do prawidłowej segregacji,
doprecyzowanie przepisów ograniczających stosowania indywidualnego rozliczania opłat w budynkach wielolokalowych,
wprowadzenie ulg dla właścicieli nieruchomości w zabudowie wielolokalowej, właścicieli nieruchomości przeznaczonych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe oraz rodzinnych ogrodów działkowych, którzy kompostują bioodpady,
wprowadzenie fakultatywnej ulgi w opłacie za odbiór i zagospodarowanie odpadów dla grup społecznych wymagających szczególnego wsparcia, takich jak osoby starsze, niepełnosprawne czy znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej,
zabezpieczenie interesów gmin w zakresie pobierania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi do czasu wskazanego w zmianie deklaracji przez właściciela nieruchomości, który dokonuje jej zbycia, bądź przeniesienia prawa własności do nieruchomości,
zapewnienie gminom możliwości pozyskania danych umożliwiających sprawiedliwe wdrożenie systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP),
wzmocnienie kontroli i nadzoru nad systemem, w tym poprzez umożliwienie pozostawienia nieruchomości letniskowych w systemie gminnym (w przypadku podjęcia uchwały o objęciu systemem gminnym nieruchomości niezamieszkałych),
doprecyzowanie zasad naliczania podwyższonej opłaty za nieselektywne zbieranie odpadów komunalnych,
zapewnienie gminom narzędzia do zapobiegania konsekwencjom niektórych rozstrzygnięć nadzorczych,
uszczelnienie systemu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności przez wzmocnienie narzędzi weryfikacyjnych z wykorzystaniem określonych zasobów danych,
zwiększenie skuteczności egzekwowania obowiązków w zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, aby zapewnić osiąganie wyższych poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu,
poprawę jakości danych i sprawozdawczości, w tym doprecyzowanie obowiązków instalacji przyjmujących odpady od nieprofesjonalnych zbierających,
dostosowanie przepisów w taki sposób, aby uwzględniały one zróżnicowane przyczyny opóźnień w przekazywaniu sprawozdań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi oraz ich wpływ na wymiar kar administracyjnych,
uszczegółowienie kwestii związanych z odpadami odbieranymi w PSZOK, m.in. umożliwienie odbierania przez PSZOKi odpłatnie odpadów innych niż komunalne,
realizację założeń określonych w Krajowym planie gospodarki odpadami 2028 (KPGO 2028), m.in. poprzez wprowadzenie minimalnej liczby punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK) oraz zapewnienie lepszego dostępu do nich.
Z całą pewnością jedną z najistotniejszych zmian, którą proponuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska będzie możliwość różnicowania opłat na podstawie masy odpadów i jakości ich segregacji, co zachęci mieszkańców do dokładniejszej segregacji odpadów, a także pozwoli na sprawiedliwy podział kosztów zgodnie z rzeczywistą masą wytwarzanych odpadów przez każdego z mieszkańców.
Ponadto, w projekcie zostanie zaproponowane m.in:
rozszerzenie możliwości obniżenia opłat w przypadku kompostowania bioodpadów o kolejne typy nieruchomości;
umożliwienie gminom wprowadzenia bardziej elastycznego systemu opłat za odpady, poszerzając katalog fakultatywnych zwolnień z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi o ulgi dla osób starszych, niepełnosprawnych, w trudnej sytuacji życiowej i materialnej, a także dla drobnych przedsiębiorców prowadzących działalność o charakterze rzemieślniczym;
dodanie przepisu zapewniającego pozostanie nieruchomości letniskowych w gminnym systemie (w przypadku podjęcia uchwały o objęciu systemem gminnym nieruchomości niezamieszkałych);
zapewnienie gminom narzędzia do dochodzenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres obowiązywania uchwały, o której mowa w art. 6k, której nieważność stwierdzono;
nałożenie na gminy obowiązku określenia warunków uznania, że odpady są zbierane w sposób selektywny;
rozszerzenie katalogu odpadów przyjmowanych w PSZOK o odpady innego rodzaju niż komunalne;
wprowadzenie wymogu minimalnej liczby PSZOK-ów w odniesieniu do liczby mieszkańców gminy oraz odległości.
Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów został określona na IV kwartał 2025 r.
Jak można zauważyć po lekturze projektowanego zakresu zmian w ustawie, najprawdopodobniej będziemy mieli do czynienia z największą w ostatnich latach nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie.
A może już czas na zastanowienie się, czy czasem nie należałoby uchwalić całkowicie nowej ustawy dotyczącej utrzymania czystości i porządku w gminach?
Link do projektu:
https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-utrzymaniu-czystosci-i-porzadku-w-gminach
Zainteresował Cię ten temat, masz wątpliwości lub pytania, a może potrzebujesz profesjonalnego wsparcia? Zapraszamy do kontaktu - Grzegorz Drozd, radca prawny, wspólnik w Kancelarii Drozd & Pięta.





Komentarze