top of page

UDOSTĘPNIANIE PROJEKTU PLANU OGÓLNEGO NA BIP – 3 MOMENTY W PROCEDURZE PLANISTYCZNEJ

  • Zdjęcie autora: Drozd & Pięta
    Drozd & Pięta
  • 8 sie
  • 4 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 18 sie

Nowe przepisy dotyczące procedury sporządzania projektu planu ogólnego gminy zawarte w art. 13i ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1130 ze zm.), dalej „u.p.z.p.”, przewidują 3-krotne udostępnienie projektu planu ogólnego w Rejestrze Urbanistycznym:

  1. wraz z uzasadnieniem i prognozą oddziaływania na środowisko, o ile jest wymagana – przed wystąpieniem o opinie i uzgodnienia (art. 13i ust. 3 pkt 4);

  2. wraz z uzasadnieniem, prognozą oddziaływania na środowisko, o ile jest wymagana, i wykazem wniosków do projektu aktu wraz z propozycją ich rozpatrzenia i uzasadnieniem – przed ogłoszeniem o rozpoczęciu konsultacji społecznych (art. 13i ust. 3 pkt 7);

  3. wraz z uzasadnieniem, prognozą oddziaływania na środowisko, o ile jest wymagana, i raportem podsumowującym przebieg konsultacji społecznych – przed przedstawieniem projektu radzie gminy lub miasta (art. 13i ust. 3 pkt 11).


Wskazane powyżej regulacje wchodzą jednak w życie – zgodnie z założeniami ustawodawcy – dopiero 1 lipca 2026 r. Możliwość ich zastosowania będzie oczywiście uzależniona od uruchomienia Rejestru.

 

Projekt planu ogólnego

Warto zauważyć, że analogiczne regulacje dotyczą również procedur opracowywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, które toczą się według nowych zasad, tj. które zostały wszczęte uchwałą intencyjną podjętą od dnia 24 września 2023 r. Przepisy zawarte w art. 17 pkt 5a, pkt 10a i pkt 13c u.p.z.p. także wejdą w życie dopiero 1 lipca 2026 r.

 

Trzeba mieć jednak na uwadze, że brak obowiązywania wskazanych powyżej przepisów wiąże się z przepisami przejściowymi ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1688), dalej „ustawa nowelizująca”, które na ten moment uzupełniają „luki” w procedurze.

 

Zgodnie z art. 52 ust. 3 ustawy nowelizującej: do dnia 30 czerwca 2026 r. projekty aktów planowania przestrzennego, przekazywane do uzgodnień i opiniowania, poddawane konsultacjom społecznym lub przedstawiane radzie gminy albo sejmikowi województwa, udostępnia się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego organ sporządzający projekt oraz w jego siedzibie, a w przypadku projektu zarządzenia, o którym mowa w art. 37na ustawy zmienianej w art. 1, również w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu gminy właściwej ze względu na położenie inwestycji oraz w jej siedzibie, wraz z uzasadnieniem, wykazem, o którym mowa w art. 8k ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, raportem, o którym mowa w art. 8k ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, oraz prognozą oddziaływania na środowisko, o ile ich sporządzenie jest wymagane, najpóźniej w dniu odpowiednio przekazania, ogłoszenia o rozpoczęciu konsultacji społecznych lub przedstawienia.

 

Analiza tego przepisu prowadzi do wniosku, że w toku procedury planistycznej, zarówno dla planu ogólnego, jak i dla planu miejscowego – aktualny na dany moment projekt aktu planowania przestrzennego musi być 3-krotnie udostępniany na BIP i w siedzibie urzędu, wraz z właściwymi dla danego etapu procedury załącznikami.

 

Po pierwsze, projekt aktu planu wraz z uzasadnieniem i prognozą oddziaływania na środowisko, o ile jest wymagana musi zostać udostępniony na stronie BIP i w siedzibie urzędu przed wystąpieniem o opinie i uzgodnienia.

 

Po drugie, projekt aktu planu wraz z uzasadnieniem, prognozą oddziaływania na środowisko, o ile jest wymagana, i wykazem wniosków do projektu aktu wraz z propozycją ich rozpatrzenia i uzasadnieniem powinien być udostępniony na BIP i w siedzibie urzędu przed ogłoszeniem o rozpoczęciu konsultacji społecznych.

 

Po trzecie, projekt aktu planu wraz z uzasadnieniem, prognozą oddziaływania na środowisko, o ile jest wymagana, i raportem podsumowującym przebieg konsultacji społecznych powinien być udostępniony przed przedstawieniem projektu radzie gminy (miasta) do uchwalenia.

 

Jakiekolwiek braki w zakresie udostępnienia projektu aktu mogą być uznane za istotne naruszenie trybu sporządzania aktu i w konsekwencji mogą doprowadzić do stwierdzenia nieważności planu w całości.

 

Na tę kwestię zwrócił uwagę m.in. Wojewoda Podkarpacki w rozstrzygnięciu nadzorczym z dnia 17 stycznia 2025 r. (P.II.4131.2.22.2025), stwierdzając nieważność planu miejscowego w całości. Wojewoda uznał:

W zakresie dokumentacji planistycznej zauważa się, iż brak jest dowodu udostępnienia w Biuletynie Informacji Publicznych Gminy (…) kompletnego raportu wraz z załączonymi protokołami z czynności przeprowadzonych w ramach konsultacji społecznych, o których mowa w art. 8k ust. 2 ustawy, w związku z art. 52 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy (…). Przytoczone wyżej niezgodności stanowią istotne naruszenie zasad sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz trybu jego uchwalania, wobec powyższego zastosowanie będzie miał przepis art. 28 ustawy.

Podobną oceną prawną tego naruszenia dokonał WSA w Krakowie w wyroku z dnia 10 kwietnia 2025 r. (sygn. akt II SA/Kr 90/25). Sąd – oceniając procedurę przyjęcia planu miejscowego w postępowaniu uproszczonym – przyjął:

Niezamieszczenie na etapie konsultacji społecznych w Biuletynie Informacji Publicznej w stosownym terminie projektu zmiany planu wraz z uzasadnieniem stanowi o naruszeniu cytowanego powyżej art. 27b ust. 4 pkt 3 upzp w związku z art. art. 52 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw. Powyższe naruszenie zakwalifikować należy, jako naruszenie procedury sporządzania planu miejscowego, które to naruszenie ma charakter istotny. (…) bezzasadne są argumenty Gminy, że z całą dokumentacją można było się zapoznać w Urzędzie Gminy i uzyskać wszystkie stosowne wyjaśnienia. Taka forma udostępnienia dokumentacji nie stanowi o spełnieniu wymagań ustawowych, co do przeprowadzenia konsultacji społecznych.

Zainteresował Cię ten temat, masz wątpliwości lub pytania, a może potrzebujesz profesjonalnego wsparcia? Zapraszamy do kontaktu - Sebastian Pięta, radca prawny, wspólnik w Kancelarii Drozd & Pięta.

 
 
 

Komentarze


Zawsze bądź na bieżąco...

Zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter.

Wszelkie treści zawarte na stronie mają charakter wyłącznie edukacyjno-informacyjny i nie stanowią porady prawnej. Stan prawny zamieszczanych treści jest aktualny na dzień ich udostępnienia na stronie. Drozd & Pięta Kancelaria Radców Prawnych s.c. z siedzibą we Wrocławiu nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie jakichkolwiek informacji zawartych na stronie bez wcześniejszej konsultacji prawnej z pracownikami Kancelarii.

Dziękujemy za subskrypcję!

Administratorem danych osobowych jest Drozd & Pięta Kancelaria Radców Prawnych s.c. z siedzibą we Wrocławiu. Wyrażając chęć subskrybowania Newslettera akceptujesz Regulamin Newslettera oraz zasady przetwarzania danych osobowych, określone w polityce prywatności.

© 2024 Drozd & Pięta. Powered and secured by Wix

bottom of page